Zaloguj się
Facebook

Jak budować doświadczenie zakupowe pacjentów?

Posted on

Stwierdzenie, że w Polsce funkcjonuje mnóstwo aptek, jest truizmem. Pomimo, że liczba aptek w naszym kraju spada, to nadal jest ich – wykluczając punkty apteczne – jakieś 13 tysięcy. Oznacza to, że średnio na każde miasto w Polsce – nawet te małe i urocze, jak Kazimierz Dolny nad Wisłą – przypada 14 aptek. Konkurencja jest więc ogromna, a rzeczywistość codziennej pracy w aptece rodzi pytanie, jak funkcjonować w tak dużej konkurencji? Jak więc się odróżnić? Jak sprawić, aby pacjenci wybrali właśnie naszą aptekę, a nie którąś z dwóch innych w najbliższym sąsiedztwie?

Odpowiedź nie jest ani prosta, ani jednoznaczna. Sukces rynkowy zależy po prostu od wielu czynników. Na pewno świadomość tego, co dla pacjentów – klientów aptek – jest ważne, pozwala dopasować się do ich oczekiwań i potencjalnie zdobyć przewagę w toczącej się co dzień walce konkurencyjnej. Warto wiedzieć, co jest istotne dla pacjenta przy wyborze apteki, w której dokonuje zakupów. Poza oczywistymi kwestiami, na które nie zawsze mamy wpływ, takimi jak lokalizacja i ceny, wysoko w hierarchii czynników wyboru apteki pojawia się doświadczenie zakupowe, samopoczucie pacjenta w trakcie zakupów w aptece. Czynniki te wskazuje ponad połowa kupujących w aptekach (65%). Składa się na to np. miła atmosfera (wskazuje ją 46% pacjentów) czy brak tłoku w aptece (39%). Co piąty pacjent apteki wskazuje farmaceutę (21%) jako powód wyboru danej apteki, choć w aptekach niezależnych jest to 27% (vs 18% w aptekach sieciowych). Czy takie wyniki badań dziwią? Niekoniecznie...